![]() Pobierz kod Płynne przejścia terenu |
|
PŁYNNE PRZEJŚCIA TERENU Będzie to najprostszy i zarazem najkrótszy temat związany z OMEGĄ. Na poniższym rysunku jest pokazany bardzo prosty efekt przejścia jednego kafla w drugi Można zauważyć, że krawędzie kafli kostki brukowej rozmywają się na granicy z trawą. Jest to efekt bardzo prosty do uzyskania, jeżeli tylko podmieni się standardowa metodę rysowania TSprite …Kod programu zawiera dwie warstwy, drzewa jako warstwa trzecia są losowane. Kostka brukowa rysowana jest w warstwie drugiej, trawa w warstwie pierwszej. Oczywiście podejście można zmienić. Rysując wszystko w warstwie pierwszej a jedynie na granicach tereny zastosować podwójne rysowanie… Jak uzyskać taki efekt? Bardzo prosto Należy skorzystać z tej metody rysowania Draw4Col i pobawić się kanałami ALPHA, czyli przeźroczystością narożników kafla. Kod procedury wykonującej to zadanie przedstawiam poniżej Jest to ta sama metoda- procedura rysująca, która szerzej opisałem w "Górach i Dolinach". Ten artykuł przedstawia inne jej zastosowanie. O płynnym przenikaniu kafli decydują wartości zapisane w zmiennych AlphaA,AlphaB,… Jak zmienić te wartości? Proszę zerknąć na poniższy rysunek Kafel (4,3) sąsiaduje w narożniku -A z trzema kaflami zielonymi- powiedzmy trawa -B z dwoma kaflami zielonymi i jednym niebieskim- powiedzmy woda -C z trzema kaflami niebieskimi -D z jednym niebieskim i dwoma zielonymi Przyjmując teraz zasadę, że za każde sąsiedztwo rogu kafla (4,3)- woda z rogiem kafla tego samego typu zwiększamy stopień przezroczystości z wartości ZERO do jakiejś tam przyjętej w naszym modelu. Ja zwiększałem współczynnik Alpha o wartości 255 za każde sąsiedztwo a potem podzieliłem przez 3. Poniżej odpowiedni fragment kodu I to cała tajemnica tego efektu:) resztę Czytelniku znajdziesz w załączonym kodzie. Rysowanie odbywa się przez klikanie lewym klawiszem myszki. |
